Je kunt minder sturen op wie je bereikt. Dan moet je beter sturen op wat het oplevert.

Marketeers en merken verliezen steeds meer grip.
In Google’s Performance Max adverteer je niet meer op zoekwoorden.
In Meta is doelgroeptargeting binnen Advantage+ vrijwel verdwenen.

De richting is duidelijk: AI first en je hebt steeds minder controle over wie je bereikt en waar je advertenties worden getoond.

De nieuwste update van Meta bevestigt dat.
Start je nu een campagne, dan is Advantage+ de standaard. Je moet echt goed zoeken om de handmatige setup nog te vinden – sta niet verbaasd als die binnenkort helemaal verdwijnt.

Uitsluitingen of lookalikes worden lastiger of worden simpelweg genegeerd.

Je zou denken dat met meer budget, meer automatisering en minder controle de platforms je in elk geval nieuwe omzet zouden bezorgen.

Maar dat is vaak niet zo.

𝗪𝗮𝘁 𝗲𝗿 𝘄é𝗹 𝗴𝗲𝗯𝗲𝘂𝗿𝘁:
Platforms schrijven omzet toe die toch al binnen zou komen – bijvoorbeeld via branded zoekverkeer of klanten die via je eigen kanalen toch converteren.

En dus lijkt je ROAS geweldig.
Maar je resultaat lijdt eronder.

Want ROAS laat niet zien of je groei echt incrementeel is.
En doordat je de controle over de targeting verliest, weet je ook veel slechter waar je budget naartoe gaat.

Daarom stuur ik in e-commerce liever op cijfers die wat mij betreft het echte verhaal vertellen:

𝗠𝗘𝗥 (𝗠𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴 𝗘𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗲𝗻𝗰𝘆 𝗥𝗮𝘁𝗶𝗼)
→ Hoeveel netto omzet haal je per marketing-euro?
𝗮𝗠𝗘𝗥 (𝗮𝗰𝗾𝘂𝗶𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗠𝗘𝗥)
→ Hoeveel omzet uit nieuwe klanten haal je per euro acquisitiebudget?
Deze twee metrics geven je inzicht in wat je marketing onderaan de streep echt bijdraagt – niet wat het platform denkt dat het oplevert.

Want hoe werkt het vaak?
Verhoog je je budget in Meta of Google, dan kiest het algoritme de weg van de minste weerstand: makkelijke conversies en korte termijn resultaten.

Misschien laat het platform nog steeds een mooie ROAS zien... maar de efficiëntie daalt.
En dat zie je haarscherp terug in je MER of aMER.

Deze cijfers vertellen je ook of je nieuwe strategie werkt.

Want die heb je ga je nodig hebben om het verlies aan controle te compenseren.

Volgende
Volgende

Het rookgordijn dat ROAS heet.